torsdag 30. januar 2014

SLUTT MED ZYTIGA.

Siden sist jeg skrev har det skjedd mye.
Jeg var til kontroll på sykehuset 21.1 og da viste prøveresultatet at Zytiga var sluttet å virke.Var egentlig forberedt på det, har merket det på formen.PSA var steget fra 29 til 53.og ALP fra 537 til 623.Legen hadde kun fått muntlig tilbakemelding på ct røntgen av lever og lunger viser sannsynlig litt økning av metastser.
 Jeg regnet med at jeg måtte tilbake på cellegift men neida det slapp jeg.Det er kommet en ny medisin med navnet XTANDI  som ble tatt i bruk 1 oktober 2013 vi hadde ikke hørt om den.Jeg er nr 2 i Tromsø som har fått den.Håper den vil virke har brukt den i 10 dager men det tar visst lengere tid for å se virkning av den enn med Zytiga.
Formen er dårlig jeg er slapp og sover veldig mye.Har dårlig matlyst og har gått mye ned i vekt. Kristin prøver hele tiden å finne på ting jeg kan få i meg.Jeg har også fått resept på næringsdrikk.
Har mye smerter og har økt dosen med morfin betraktelig. Da vi var på kontroll sa legen at jeg skulle få stråling mot smertene.I dag fikk jeg min første stråling av 10.
Det gikk veldig fort fikk røntgen den 27 og stråling i dag .All ære til lege og sykehus for rask behandling.Takk for flere kommentarer ,jeg får komme sterkere tilbake i neste omgang å svare på dem

Willy.

3 kommentarer:

  1. Ser at du har vonde dagar for tida. Eg håpar du finn styrkje til å få noko godt ut av dagane likeel. Og at den nye medisinen vil hjelpa deg.
    Med ein mann med samme diagnose så er eg innom her innimellom or å sjå om det er noko nytt, og derfor tenkjer eg og litt på korleis det går med deg og dine.
    Ynskjer deg gode dagar utan for mykje smerter.
    Frå ei kona

    SvarSlett
  2. Hei, håper du har noen gode dager også. Jeg ha en pappa som ble ferdig med sine 10 cellegiftkurer i november. Han har beinmetastaser, men foreløpig ser det ikke ut til at det har spredt seg til andre organer. Han får nå kun hormonbehandling, egentlig. Ikke snakk om mer cellegift, ei heller stråling med det første. De har den nye medisinen i beredskap og han får den når/hvis det blir nødvendig. Han har slitt mye med et bein som svikter og har vært hos nevrolog, men de kunne ikke se at det lå metastaser og trykket på noe, så mest sannsynlig er det ettervirkninger av cellegiften. Syns det er vondt å vite at han ikke kan bli frisk, men vi satser på gode stunder sammen. Spaniaferie til sommeren er et mål nå, så vi krysser fingre! Ønsker deg alt godt og at du får smertefrie dager igjen.

    SvarSlett
  3. Hei, håber du har det godt og at strålebehandlingen lindrer smertene. Jeg er på samme alder som du og blev dignosed med pr.k med spredning for 2år siden. Jeg går på Ahus sygeh. og jeg tror nok at jeg får den samme behandling som alle de andre pasienter. Den startede med hormonbehandling hver 3 måned og XGEVA sprøjte hver måned og kalktabletter til at bygge op skjelettet og det lykkedes efter 4 måneder at mitt ALP var normalt samt alle de andre plodprøverne, men mit PSA er aldrig godt nok. Efter knapt år svigtede hormonbeh. så jeg måtte starte på sellegift 10 gange hver 3 uge. Efter det fikk jeg "fri" fra sygdommen i 5 måneder hvor jeg var ikke på nogen behandling untagen Zolodex, Xgeva, kalktbl. og prednisolontbl. Efter de 5 måneder startede jeg på Zytega, men den virkede ikke godt nok så efter 4 måneder på Zytege har jeg nu started igjen på sellegift. Jeg er heldig at jeg ikke har så myje smerter og det ser ud som spredningen er kun i sjelettet så jeg er i ok form bare mere sliten end man plejede før man blev syg. Legen siger at dette med PSA er så en indeviduel målestok på sygdommen at man ikke kan sammenligne i mellem to eller flere pasijenter. Men hber at du forsetter med dette blogg jeg har lest det allt og det har givet mig myje styrk mange takk Willy. Hilsen E. Einar

    SvarSlett