torsdag 13. desember 2012

Snart jul

Nå har jeg vært hjemme fra jobb i ca 14 dager å det har vært greit,formen har vært varierende men de tunge smertene har holdt seg borte.Det er litt merkelig men ikke mer enn en dag eller to så har jeg liksom glemt dem.
Jeg var i begynnelsen av desember på profo møte,der ble det snakket om den nye typen cellegift Jevtana som har vist gode resultat men den er veldig dyr å det er ikke alle sykehus som har den.
Ellers så er jeg i godt jule-modus jeg er veldig glad i jula å ser fram til den og da vil jeg benytte anledningen til å ønske alle ei riktig god jul og takk for kommentarene.

Willy.

6 kommentarer:

  1. Hei Willy!
    Veldig interessant å lese bloggen din. Jeg har en far med samme diagnose. Han fikk påvist prostatakreft med spredning til en lymfeknute sommeren 2001. Den gang ble behandlingen kun hormonsprøyter, pga spredningen. For ca fire år siden fikk han være med på et forskningsprosjekt med stråling med utvidet felt. Dette hadde han svært god effekt av og psa sank til nesten ikke påvisbar. Formen holdt seg stort sett stabil inntil i våres. Da hadde han voldsomme smerter i ryggen og vi fryktet spredning. Han tok skjelletscreening, men rot fra sykehusets side gjorde at vi ikke fikk svar på prøvene før i oktober...og det var spredning til to ryggvirvler og v.hofte. Det ble tatt nye bilder til sammenligning og de viste en svært negativ utvikling, det var spredning til hele ryggsøylen. Han har store smerter og bruker store doser smertestillende. Nye smerter i brystkassen gjør at vi nå er engstelige for at dette er veldig aggressivt og sprer seg raskt. Han venter på stråling i januar. Han har time på sykehuset førstkommende onsdag for prøver og samtale, jeg skal være med og må si jeg er litt engdtelig for hva vi vil få beskjed om. Jeg håper formen din blir bedre, og at du får en fin jul sammen med din familie. Mvh Jeanette.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jeanette.
      Takk for kommentar på bloggen.Etter som jeg forstår ut i fra kommentaren så har ikke din far hatt cellegift så det må vel være aktuelt nå, hvis ikke den er aktuell eller ikke virker så finnes der en annen kur som består av tabletter og kalles Zytiga.Dette kaller dem vidundermedisin å har lite bivirkninger ellers så får jeg noe som kalles Zometa og er skjelettstyrkende samtidig kan gi redusert vekst i metastaser.Så vil jeg si at det er kjempe bra at du er med faren din,fordi at det er ikke enkelt å huske alt man skal spørre om,kona mi bruker å lage huskelapp.
      Ellers noe jeg kan svare på så er det bare å ta kontakt på bloggen jeg skal prøve å være raskere å svare.
      Jeg ønsker dere lykke til å at dere får ei fin jul.
      Willy.

      Slett
  2. Tusen takk for at du skriver denne bloggen Willy! Den er til hjelp for veldig mange.
    Min pappa fikk påvist prostatakreft i 2007/2008. Han hadde stråling samme året og de mente alt var borte.
    Men de siste 6 ukene har han hatt blod i urinen, avogtil lite, avogtil masse. Etter 3 antibiotikakurer har de nå sendt henvisning til sykehuset hvor han skal til undersøkelse i romjula.
    Ingen av oss vet om dette kan være relatert til kreft-diagnosen, men det er jo klart man går rundt og er livredd.
    Min far er ikke den typen som klarer helt å snakke åpent om hva han tenker og føler, så det var godt å komme over bloggen din og lese litt hvordan det føles i hans perspektiv.

    Håper du får ei helt vidunderlig jul sammen med alle dine og at formen blir bedre.

    Hilsen Veronica

    SvarSlett
    Svar

    1. Hei Veronica.
      Takk for kommentaren det er godt å se at bloggen kan være til hjelp å det inspirerer til vidre skriving.
      Det du forteller om faren din er veldig jeg gjentar veldig vanlig ,når man havner i en slik situasjon er det mye som surrer i hodet og det kan handle om å ikke være en byrde for andre.
      Kreftforeningen kan hjelpe i veldig mange tilfeller å dere trenger ikke være medlem for å ta kontakt,eksempelvis har de noe som kalles likemenn og da får man møte folk som er eller har vært i samme situasjon.Til slutt vil jeg be dere ha tro på det beste slik at dere får ei fin jul.
      Muligheten kan jo også være stor for at dem kan fikse dette grei.
      Jeg ønsker dere lykke til å ei riktig god jul.

      Slett
  3. Hei igjen! Håper du har hatt en fin julefeiring og at formen er så bra den kan. Takk for svar på forrige kommentar. Min far har omsider fått dato for stråling, 8/1, men problemet er at han har voldsomme smerter. Han går på store doser morfin, men er på ingen måte smertelindret. Jeg har uten hell forsøkt å få tak i legen hans, palliativt team står vi på vent hos...dette er frustrerende. Jeg mener han bør legges inn for observasjon og smertelindring. Legen hans var syk da vi var der onsdag før jul, så vi kom til en annen lege som ikke kjente saken...han var forsåvidt hyggelig, men utover det var timen lite informativ. Alp hadde gått tilbake fra 411 til 320, noe som er litt pussig når han ikke får noen behandling. Han skal også få tatt CT første uken i januar i fht smertene i ribbena foran og evt spredning til lungevev. Fikk forøvrig også vite at han er aktuell kandidat for cellegift etter strålingen. Zytiga vil være aktuelt dersom han ikke tåler cellegiften.
    Du er heldig som ikke har mye smerter, håper det fortsetter sånn. Mvh Jeanette.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen.

      Det var veldig trist å høre om din far. Jeg fikk beskjed av sykepleier på kreft-poliklinikken om at hvis jeg ble dårlig eller fikk mye smerter i jula skulle jeg ta direkte kontakt med kreft sengepost. Dette må være mulig for dere også hvis smertelindringen ikke virker. Cellegift kan jo gi god virkning så jeg håper han kommer i gang med den fort.

      Ønsker dere lykke til videre og håper jeg får høre hvordan det går.

      Willy

      Slett