torsdag 14. november 2013

LITE FORANDRING

Jeg har nå levd i over fem år med kreft og det tross prognosen som sa et år halv annet.Jeg tror ikke at min hverdags form er mye dårligere enn den dagen jeg fikk diagnosen.Jeg har vært gjennom flere behandlings former og er nå på Zytiga.
Jeg er heldig forde jeg har respondert godt på alle behandlingsformer.Det har riktig nok vært noen harde tak inn i mellom men jeg har altid reist meg igjen.
Nå for tiden har det ikke vært mye smerter og når de kommer har  jeg et avslappet forhold til dem,jeg drøyer og ser hvordan de utvikler seg å så tar jeg smertestillende,jeg begynner å bli så vant til dem.
Det er rart og tenke på at ut i fra prognosene så er jeg fortsatt i 50% arbeid,jeg er nok blitt litt mer tynn og skrantete og ganske veik men syns at jeg holder det bra gående.Jeg satt for to dager siden å så på et tv program som heter jakten på lykken,jeg har et veldig enkelt forhold til det,man jakter ikke på lykken hvis ting i omgivelsene går bra    så er det ingen grunn til å være ulykkelig da har man bare seg og motivere og den delen synes er enkel.
Denne bloggen er i hovedsak skrevet for folk og pårørende som  er havnet i den situasjon med sykdom inn i livet sitt,jeg prøver å fortelle at muligheten er til stede for å kunne leve både lenge og ganske bra er til stede.Ordet kreft kan jo skremme vannet av mange siden det fokuserer så mye på død og lidelse.Utgangspunktet er annerledes for mange typer kreft nå enn det bare var for få år siden.
Ellers må jeg takke kona for at ho duller med meg jeg takker og takk til alle som følger meg på bloggen og veldig bra hvis noen kan bruke det jeg skriver takk for kommentarer.

Willy.

6 kommentarer:

  1. Jeg har fulgt bloggen din i et par måneder nå, og titter stadig innom etter oppdateringer. Det er så flott at det går så bra!!! Det gleder meg. Jeg er selv gift med en mann som er kreftsyk, og kjenner til sykdommen som pårørende. Håper du fortsatt oppdaterer i ny og ned. Kjekt å følge med :) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar,jeg håper bloggen gir inspirasjon til å bygge hverandre.Les gjerne kommentaren som kom på det siste innlegget den betegner vel ganske mye.Jeg kommer til å oppdatere med jevne mellomrom.
      Lykke ti l videre.
      Willy.

      Slett
  2. Hei. Har lest bloggen din, du er flnk til å skrive, få tanker ned.

    Ble selv operert for 6 uker siden for prostatakreft hvor kreften hadde vokst godt ut av kapselen. 2 dager siden fikk jeg selv "dommen" at det var spredning og at stråling er 1.ste eien videre. Venter nå på innkalling .

    Din blogg har gitt meg mange tanker og kjenner igjen mye av din beskrivelse av følelser i starten av bloggen. Spesielt det at man tenker på de rundt seg.

    Kona og jeg er enig om at vi har "kreft" og at jeg tar den rent fysiske belastningen. Men den psykiske kan både være tøffere og hardere å takle. Jeg beundrer henne voldsomt.

    Din blogg har gitt meg styrke, til å se saken fra andre vinkler. Takk!!

    Stå på videre,.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar,godt beskrevet(vi har kreft).Godt å høre at bloggen kan gi andre noe det inspirerer meg.Det er sant som du beskskriver vi er flere om det.
      Lykke til videre til dere.
      Willy

      Slett
  3. Hei,

    Takk for at du deler dine erfaringer,oppturer og nedturer. Det hjelper også meg som nær pårørende til en i samme situasjon..

    Min far fikk diagnosen prostatakreft for litt over ett år siden, med spredning til skjelett.
    Han er ikke blant de som er veldig åpen om sykdommen, og jeg tror nok det er fordi han er redd.
    Ettersom verdiene nå har steget for andre gang på rad og det nå er snakk om cellegift blir jeg bekymret.
    At han har store smerter i ryggen er ikke til å unngå å legge merke til.

    Kanskje du har noen tips til hvordan jeg kan hjelpe han?

    Jeg ser du nevner zometa i et tidligere innlegg. Er usikker på om han har fått dette, men er det noe du anbefaler basert på dine erfaringer?

    På forhånd; takk for svar...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei takk for at du leser bloggen ,håper den kan være til hjelp.Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan.
      Det er ganske vanlig at mange ikke vil snakke om sykdommen.
      Jeg hadde god virkning av cellegift selv om behandlingen til tider var slitsom.
      Zometa er skjelett forsterkende og har under forskning vist at den kan påvirke kreftsykdommen i positiv retning.Jeg har stor tro på at den har hjulpet meg.Jeg bruker også calcigran forte 1000 mg som skal forhindre benskjørhet.
      Kona er alltid med meg på kontroll og til å begynne med mente jeg det ikke var nødvendig.
      Jeg synes nå det er viktig og ha noen med på kontroll da en gjerne ikke får med alt som blir sagt.Her snakker jeg av erfaring.Ha gjerne med huskelapp fordi det ofte er mange spørsmål.
      Jeg ønsker lykke til vil gjerne høre hvordan det går.
      Willy.

      Slett